תעודת יושר מהמשטרה

מה זה תעודת יושר, איך מוציאים אותה ומה חשוב לדעת על גיליון רישום פלילי – המאמר שיעשה לכם סדר בנושא.

בעולם התעסוקה המודרני, המושג “תעודת יושר מהמשטרה” הפך לחלק בלתי נפרד מתהליך הקבלה לעבודה במקומות רבים וגם עבור עבודה בחו”ל ורילוקיישן. אך מה בדיוק היא אותה תעודה? למה היא משמשת? ואיך החוק החדש משנה את כל מה שידענו עליה? צוות חוקי עושה לכם סדר עם כל המידע כי מעודכן.

מה זה תעודת יושר?

תעודת יושר, הידועה גם בשמה הרשמי “גיליון רישום פלילי” או בקיצור ר”פ, היא מסמך רשמי המונפק על ידי משטרת ישראל ומספק מידע על העבר הפלילי (או היעדרו) של אדם. 

מטרתה העיקרית היא לאפשר לגורמים מוסמכים לבדוק את הרקע הפלילי של אדם בהקשרים מסוימים, כגון קבלה לעבודות רגישות, הגשת בקשות להגירה או אזרחות במדינות זרות, קבלת רישיונות מיוחדים כמו רישיון נשק, או כחלק מתהליכי אימוץ. חשוב לציין כי השימוש בתעודה זו מוגבל על ידי חוקי הגנת הפרטיות.

תעודת יושר מהמשטרה, איך מוציאים וטיפים
החוק השתנה ולא ניתן להוציא את התעודה לבד

הידעת? בישראל, “תעודת יושר” היא למעשה כינוי לא רשמי ל”אישור היעדר רישום פלילי”. בניגוד למה שרבים חושבים, המשטרה אינה מנפיקה “תעודת בדיקה” חיובית המעידה על התנהגות טובה. במקום זאת, היא מספקת אישור על היעדר רישום פלילי או מידע על עבירות קיימות.

השינוי בחוק: מ"תעודת יושר" לגיליון מידע פלילי

ביולי 2022 חל שינוי משמעותי בחוק הישראלי. חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים בוטל, ובמקומו נכנס לתוקף חוק המידע הפלילי ותקנת השבים. שינוי זה הביא עמו שינויים מהותיים באופן שבו מתייחסים למידע פלילי ולאופן השימוש בו.

עיקרי השינוי בחוק:

  1. הגבלת הגישה למידע: החוק החדש מגביל משמעותית את הגישה למידע פלילי. כיום, לא ניתן למסור תדפיס של המרשם הפלילי לאדם עצמו או להעבירו לגורמים אחרים, אלא רק באמצעות עורך דין.
  2. שמירה על פרטיות: המטרה העיקרית של השינוי היא להגן על פרטיותם של אנשים ולמנוע אפליה על רקע עבר פלילי.
  3. גופים מורשים: רק גופים מסוימים, כגון משטרה, פרקליטות, מוסד, וצה”ל, רשאים לקבל גישה מלאה למידע הפלילי.
  4. מידע לפי בקשה: החוק מאפשר, לפי בקשת האדם, להעביר מידע אודותיו לגוף הזכאי לקבלו, למשל לצורך הגשת הצעה במכרז פומבי או קבלת רישיון נהיגה ברכב ציבורי.

אז איך מוציאים תעודת יושר?

בעקבות השינויים בחוק, התהליך להוצאת תעודת יושר מהמשטרה השתנה משמעותית. כיום, אם תפנו לתחנת משטרה בבקשה לקבל רישום פלילי שלכם, סביר להניח שתתקלו בתהליך מורכב יותר:

  1. המתנה ארוכה: ייתכן שתצטרכו להמתין זמן רב בתחנת המשטרה.
  2. מידע מוגבל: בסופו של דבר, ככל הנראה תוכלו רק לראות את המידע על צג המחשב של השוטר, מבלי לקבל העתק או תדפיס.
  3. גישה מוגבלת: רק עורך דין מטעמכם יוכל לקבל העתק מגיליון הרישום הפלילי בעניינכם, וזאת על פי החוק.

לאור מורכבות זו, מומלץ מאוד לפנות למשרד עורך דין מנוסה ובעל קשרים עם הרשות המקומית לצורך הוצאת המסמך בצורה יעילה ומקצועית, פנו אלינו עוד היום להנפקת גיליון רישום פלילי לארץ, או לחו”ל.

התייעצו איתנו על קבלת גיליון רישום פלילי

השאירו פרטים ויחזרו אלייכם עד 3 עורכי דין מומחים.

תעודת יושר אפוסטיל

תעודת יושר עם אפוסטיל היא מסמך חיוני עבור אזרחים ישראלים המתכננים לשהות או לעבוד בחו”ל. האפוסטיל הוא אישור בינלאומי המקנה תוקף למסמכים רשמיים מחוץ למדינה שבה הונפקו, ומוכר על ידי כל המדינות החתומות על אמנת האג.

 כאשר תעודת היושר מאושררת באמצעות אפוסטיל, היא הופכת לתקפה באופן אוטומטי במדינות אלו, ללא צורך באימות נוסף. התהליך כולל הנפקת גיליון רישום פלילי (התעודה) מהמשטרה, אישורה במשרד המשפטים, ולבסוף הטבעת חותמת האפוסטיל.

חשוב לציין כי הליך זה עשוי לארוך מספר שבועות, ולכן מומלץ להתחיל בו מבעוד מועד. תעודת יושר עם אפוסטיל מהווה אסמכתא רשמית להיעדר רישום פלילי, ומקלה משמעותית על תהליכי קבלת אשרות עבודה, לימודים או הגירה במדינות רבות ברחבי העולם ומומלץ לעשות אותה עם עורך דין מנוסה.

תקופת ההתיישנות והמחיקה

חשוב להבין את המושגים “תקופת התיישנות” ו”תקופת מחיקה” בהקשר של מידע פלילי:

תקופת ההתיישנות:

  • זוהי תקופה שבה מצטמצם מספר הגופים הרשאים לקבל מידע פלילי אודות אדם שהורשע.
  • התקופה מתחילה להיספר לאחר ההרשעה הסופית.
  • משך התקופה תלוי בסוג העבירה ובחומרתה.

תקופת המחיקה:

  • זוהי תקופה נוספת שמתחילה בתום תקופת ההתיישנות.
  • בתום תקופה זו, חל צמצום נוסף במספר הגורמים הזכאים לקבל מידע פלילי.

חשוב לציין כי גם לאחר תום תקופות אלו, ישנם גופים מסוימים (כמו אלה המפורטים בחוק) שעדיין יוכלו להיחשף למידע הפלילי.

השלכות החוק החדש על מעסיקים ומועמדים לעבודה

השינוי בחוק משפיע באופן משמעותי הן על מעסיקים והן על מועמדים לעבודה:

עבור מעסיקים:

  1. הגבלת גישה למידע: מעסיקים אינם יכולים עוד לדרוש “גיליון רישום פלילי” ממועמדים באופן שגרתי.
  2. שינוי בתהליכי גיוס: יש צורך לפתח שיטות אחרות להערכת מועמדים, מבלי להסתמך על מידע פלילי.
  3. אחריות מוגברת: על מעסיקים להיות מודעים לחוק ולהימנע מאפליה על בסיס עבר פלילי.

עבור מועמדים לעבודה:

  1. הגנה על פרטיות: המועמדים נהנים מהגנה רבה יותר על פרטיותם.
  2. הזדמנות שנייה: אנשים עם עבר פלילי מקבלים הזדמנות טובה יותר להשתלב מחדש בשוק העבודה.
  3. מודעות לזכויות: חשוב שמועמדים יכירו את זכויותיהם ואת המגבלות על שימוש במידע פלילי.

חריגים ומקרים מיוחדים

למרות ההגבלות הכלליות, ישנם מקרים מיוחדים שבהם עדיין נדרש מידע פלילי:

  1. מכרזים ציבוריים: בהגשת הצעות למכרזים פומביים מטעם רשויות או גופים ציבוריים.
  2. רישיונות מיוחדים: למשל, בעת בקשה לרישיון נהיגה ברכב ציבורי.
  3. תפקידים רגישים: משרות מסוימות בתחומי הביטחון, החינוך או הבריאות עשויות לדרוש בדיקת רקע מקיפה יותר.

תעודת יושר לעבודה

אם אתם מועמדים לעבודה ומתמודדים עם שאלות לגבי עברכם הפלילי, הנה כמה המלצות:

  1. הכירו את זכויותיכם: למדו את החוק החדש והבינו מה מותר ומה אסור למעסיקים לשאול.
  2. היו כנים: אם נשאלתם על עבר פלילי במסגרת חוקית, היו כנים אך תמציתיים.
  3. התמקדו בהווה: הדגישו את הלמידה וההתפתחות שלכם מאז האירועים בעברכם.
  4. שקלו ייעוץ משפטי: אם אתם מתלבטים, התייעצו עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה.

חשוב לזכור, כיום למעסיקים ברוב המשרות אסור לבקש ממכם תעודת מידע פלילי מהמשטרה!

אז מה בשורה התחתונה?

השינוי בחוק המידע הפלילי מהווה צעד משמעותי בהגנה על זכויות הפרט ובמתן הזדמנות שנייה לאנשים עם עבר פלילי. עם זאת, הוא גם מציב אתגרים חדשים בפני מעסיקים ומועמדים כאחד.

ההבנה של המושג “תעודת יושר”, הידע על השינויים בחוק, וההיכרות עם הזכויות והחובות הנובעות ממנו, הם קריטיים בעולם התעסוקה המודרני. זכרו שמומלץ להתייעץ עם עורך דין שמומחה בתחום, בין אם אתם צריכים את התעודה לרילוקיישין, עבודה בחו”ל, או לתעסוקה בארץ.

 מסמך רשמי המונפק על ידי משטרת ישראל ומספק מידע על העבר הפלילי (או היעדרו) של אדם.

תעודת גיליון פלילי משמשת למגוון מטרות, כגון קבלה לעבודה מסוימת, הגשת בקשה לאזרחות במדינה זרה, או קבלת רישיונות מסוימים. היא מהווה אסמכתא רשמית להיעדר רישום פלילי או לפירוט הרישום הקיים.

כיום, הוצאת התעודה מורכבת יותר מבעבר. יש לפנות לתחנת משטרה, אך בדרך כלל ניתן רק לצפות במידע על מסך המחשב. לקבלת העתק בכתב, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, שיכול לסייע בתהליך ולהבטיח שהכל נעשה בהתאם לחוק.

אפוסטיל הוא אישור בינלאומי המאמת את תקפותו של מסמך רשמי במדינות החתומות על אמנת האג. גיליון רישום פלילי עם אפוסטיל נדרש כאשר מגישים את המסמך במדינה זרה, למשל לצורך עבודה או הגירה. צרו איתנו קשר להגשת המסמך.

אז מה היה לנו במאמר?

קטגוריה:

מאמר זה נכתב עבור מידע כללי ואינו מהווה ייעוץ משפטי.

חוקי - המלצות לעורכי דין

הוצאת תעודת יושר מהירה

השאירו פרטים לייעוץ

חפשו עורך דין באתר או תחום

5/5 - (11 votes)
× צריכים עזרה?